torsdag 12. juli 2012

Thai-fiskekaker med agurksalat


Jeg tror det var i går at jeg så denne oppskriften på VG som dagens middagstips, og jeg fant ut at jeg bare måtte prøve den ut. Og som sagt så gjort. Jeg gjorde selvfølgelig noen små endringer, men alt i alt er oppskriften ganske lik. Utrolig god og relativt lettvint middag. Og ikke minst en veldig spennende måte å servere fisk på. Skikkelig sunn og god middag på en litt grå dag.

Dette trenger du (til 2 personer):
350 g fersk hvit fiskefilet. Jeg valgte seifilet.
1 klype salt
2 ss potetmel
1 egg
2 ss red curry-paste
Skallet av 1 lime
2 ss thai fiskesaus
1 ts sukker
1 ss hakket koriander
50 g aspargesbønner, finhakket. (Skjær av tuppene.)

Agurksalat:
5 ss eddik
5 ss vann
50 g sukker
2 hvitløkfedd, finhakket
1 cm frisk ingefær, revet
1 agurk
4 sjalottløk, finhakket


Slik gjør du: 
Kok først opp vann, eddik og sukker og la sukkerlaken avkjøle seg mens du lager resten av agurksalaten. Skjær opp agurken i tynne små strimler og bland med løk, hvitløk og ingefær. Hell over den avkjølte sukkerlaken og dekk til bollen. La salaten stå i romtemperatur til servering. I mellomtiden kan du lage fiskekakene.

Begynn med å skjære opp fisken i små biter og ha den i en blender/foodprosessor sammen med salt, egg, potetmel og red curry-paste. Bland til en jevn masse. Ta farsen ut av av blenderen og tilsett resten av ingrediensene. Bland godt og form fiskekakene til ønsket størrelse. Stek gjerne en liten smakekake først, slik at du kan justere kryddermengden om det skulle vært ønskelig.

Stek fiskekakene i ca 3 minutter på hver side og server med agurksalaten. Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...